Ισμήνη Κάρτερ – Χρυσοχόου (1929 – 2022)

Στις 25-5-2022 έφυγε από τη ζωή μια μεγάλη καλλιτέχνις, η βιολονίστρια Ισμήνη Κάρτερ – Χρυσοχόου. ‘Εχοντας θητεύσει για χρόνια στη Μουσική Ακαδημία της Βιέννης κοντά στον διάσημο παιδαγωγό Ernst Moravec, κατάφερε επιστρέφοντας στην Ελλάδα ως Καθηγήτρια του Ωδείου Αθηνών, όχι μόνο να συνεχίσει τη σχολή του, αλλά να βρίσκει διαρκώς τρόπους να ανανεώνει την τεχνική της μουσικής έκφρασης.

Καθώς ήταν ταγμένη στην τέχνη της, η διδασκαλία της ήταν απαιτητική, γιατί πρωτ’ απ’ όλα ήταν η ίδια αυστηρή με τον εαυτό της. Συχνά μάς εξιστορούσε πόσες ώρες χρειαζόταν -είτε κατά τη διάρκεια των σπουδών της είτε αργότερα ως διακεκριμένη σολίστ- για να δουλέψει πάνω σε μερικά μόνο μέτρα μουσικού υλικού, ώστε να πετύχει την επιθυμητή διαύγεια του ήχου και εκφραστικότητα της ερμηνείας. Γι’ αυτό και η βασική αρχή της ήταν, ότι το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα αποτελεί προϊόν διαρκούς μόχθου, θέλησης και εμβάθυνσης στη λεπτομέρεια. ‘Ο,τι ακριβώς απαιτεί κάθε έκφανση της τέχνης.

Δυστυχώς, εξαιτίας ορθοπεδικών προβλήματων, αναγκάστηκε ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 1980 να αφήσει τη σολιστική καριέρα και να αφοσιωθεί αποκλειστικά στη διδασκαλία. Έτσι, η Ελλάδα στερήθηκε για πολλά χρόνια τον ήχο της μεγάλης καλλιτέχνιδας, και ένα πρότυπο της ερμηνευτικής τέχνης, τόσο απαραίτητο, ιδίως για τις νεότερες γενιές.

Είχα τη μεγάλη τύχη να μαθητεύσω κοντά της, και γι’ αυτό αισθάνομαι βαθιά ευγνωμοσύνη προς το πρόσωπο της για την πολύτιμη συμβολή της να με μυήσει στον κόσμο της μουσικής, μεταφέροντάς μου -με το πάθος και την ανιδιοτέλεια που την χαρακτηρίζε- την αγάπη για την τέχνη της.

Γιάννης Αθανασόπουλος

 

https://el.wikipedia.org/wiki/Ισμήνη_Χρυσοχόου_-_ Κάρτερ
https://www.youtube.com/channel/UCVegYeNpEXJ0ZGdBPdsqKyQ/videos

 

Η Ισμήνη Χρυσοχόου, ως σολίστ στο Musikvereinssaal της Βιέννης, ερμηνεύοντας το Concerto da Camera του Bohuslav Martinu, υπό τη διεύθυνση του αρχιμουσικού Claude Katsch (1957). Το δεύτερο μέρος της συγκεκριμένης συναυλίας διηύθυνε ο -συμφοιτητής της τότε στη Μουσική Ακαδημία της Βιέννης και μετέπειτα μεγάλος αρχιμουσικός- Zubin Mehta. Είναι χαρακτηριστικές οι αναφορές στον βιεννέζικο τύπο της εποχής, καθώς εκθειάζεται το ταλέντο της Ελληνίδας βιολονίστριας, ενώ αντιθέτως διατυπώνεται μια επιφυλακτικότητα για την ερμηνεία του νεαρού Ινδού αρχιμουσικού. Ενδεικτική είναι η αναφορά του αναγνωρισμένου κύρους κριτικού Rudolf Klein, ο οποίος στις 6-5-1957 έγραψε στην εφημερίδα “Bild Telegraf” τα εξής: «Για να γνωρίσει κάποιος την Ελληνίδα βιολονίστρια Ισμήνη Χρυσοχόου, άξιζε να παρακολουθήσει αυτήν τη συναυλία. Ένα πραγματικά μεγάλο ταλέντο. Η σιγουριά του δακτυλισμού, η καθαρότητα του ήχου, η αλάνθαστη διαχείριση του δοξαριού, και η υψηλή μουσικότητά της, εγγυώνται ότι για το όνομά της θα καταναλωθεί ακόμα πολύ τυπογραφικό μελάνι. Όσο για τον μαέστρο Zubin Mehta, θα ήταν δύσκολο να επαναληφθούν τα ίδια λόγια».